LECTURA GLOBAL
Per poder fer una bona comprensió
de les paraules en el procés lector, és imprescindible utilitzar
dues rutes diferents per arribar al significat correcte de les paraules que
llegim: ruta fonològica i la ruta lèxica.
La via fonològica
La via fonològica té per funció accedir al significat de les paraules escrites
després d’una operació intermèdia que consisteix a transformar els símbols
gràfics que componen les paraules en fonemes.
Així, doncs, davant d’una paraula
qualsevol, com per exemple “casa” es va transformant cada lletra o
grafema en el seu corresponent so o fonema (c /k/, a /a/, s /z/, a /∂/) fins
que es va constituint la tira fònica sencera “kaz∂”.
Una vegada creada l’expressió
“kaz∂” es pot arribar a reconèixer a partir d’aquesta seqüència de sons, la
paraula oral corresponent i, de forma automàtica, accedir al significat d’aquesta.
També és possible utilitzar aquesta via a partir d’unitats més grans que la
lletra o grafia, com per exemple la síl·laba.
D’aquesta manera al llegir la paraula
“casa” es descodificaria en dos elements sil·làbics “ /ka/…./z∂/” i ajuntant
els dos elements sil·làbics es constitueix “kaz∂” , a partir de la qual, com en
el cas anterior, es pot reconèixer una paraula i accedir al seu significat.
La via lèxica
La via lèxica té per funció accedir al significat de les paraules escrites a
partir del seu reconeixement immediat o global.
Així, doncs, per aquesta via s’atribueix un significat a
una paraula sense necessitat de transformar prèviament cada grafia o grups de
grafies en fonemes o grups de fonemes.
En conseqüència, aquesta via és una via molt més ràpida
que la via fonològica:
El
lector quan utilitza la via lèxica és perquè, d’una banda, és capaç d’adonar-se
dels patrons de lletres que diferencien unes paraules de
les altres i, d’una altra banda, de memoritzar aquests patrons,
disposant d’un “magatzem de patrons visuals de les paraules”.
Evidentment, aquest magatzem o banc de
paraules es va constituint a partir de l’experiència lectora.
D’aquesta manera els lectors amb certa
experiència lectora poden arribar a aplicar la via lèxica davant de la lectura
de paraules d’ús freqüent, la qual cosa li permetrà disposar d’una major
agilitat i fluïdesa lectora, mentre que quan han de llegir una paraula nova que
no correspon a cap patró emmagatzemat, serà imprescindible recórrer novament a
la via fonològica per poder-la descodificar i tenir possibilitats d’accedir al
seu significat, de la qual cosa es desprèn, que les dues vies, fonològica i
lèxica, necessiten coexistir i són, per tant, vies complementàries.
Per arribar a un millor domini lector, cal
doncs, exercitar i aprendre a utilitzar les dues vies: la
fonològica i la lèxica.
Text extret de:
https://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/escola_inclusiva/dtap/modul_5/practica_1
A les
escoles sempre donem més importància a la via fonològica que a la via lèxica.
Per als Mestres és molt important que els nostres alumnes coneguin tots els
fonemes. És per això que des d’educació infantil es treballen els fonemes de
forma independent.
Però a
vegades oblidem aquesta part lèxica, que també podem treballar des de ben
petits.
Avui
us deixo un parell de recursos que he trobat a la web per treballar aquesta
ruta (la ruta lèxica). També us deixo unes targetes que he creat per treballar
o jugar aprenent a llegir de forma global.
Les targetes
consten de 54 imatges d’animals amb la seva paraula escrita en lletra de pal.
Els nens poden jugar a endevinar la paraula o l’animal tapant part de la targeta.
O simplement intentar llegir les targetes i fins i tot hi ha nens que s’entretenen copiant les imatges i fent el dibuix.
DICTAT MUTS:
https://blocs.xtec.cat/recursosee/2015/11/15/dictats-muts/
CONFEGIR PARAULES:
https://blocs.xtec.cat/recursosee/2015/04/02/confegim-i-llegim-a-educacio-infantil/
DE LLETRA DE PAL A LLETRA LLIGADA
https://blocs.xtec.cat/recursosee/2014/03/16/ens-familiaritzem-amb-la-lletra-lligada-amb-cartrons-de-joc/
LECTURA GLOBAL PARAULES:
https://es.liveworksheets.com/ed231284lm
https://es.liveworksheets.com/nb1687099th
https://infosal.es/material-lectura-metodo-global-semantico/
https://es.liveworksheets.com/worksheets/ca/Llengua_catalana/Lectoescriptura/Lectura_de_paraules_ji268767oa
https://www.pinterest.es/pin/569142471666229435/
https://www.creciendoconmontessori.com/2013/02/lenguaje-montessori-serie-rosa-cajas-de.html
LECTURA GLOBAL ANIMALS:
https://app.gumroad.com/soyespecial
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada